Leader
Leader
16 آبان 1397 ساعت 21:55

عکس روز

صوت

فیلم

به سایت میعادگاه ما خوش آمدید.

 

 

در آستانه اربعين حسيني و مراسم پياده روي اربعين حسيني حجت‌الاسلام پناهيان در گفتگوي صميمانه‌اي به بيان چرايي اهميت اين پياده روي بزرگ شيعيان جهان و اثرات جهاني آن و همچنين اشارات روايي به اين حركت عظيم پرداخته است. پناهيان معتقد است، ما در اربعين حسيني شعار حسيني خودمان را جهاني مي كنيم. ما در اين بزرگ ترين تجمع شيعيان حول حماسه ابا عبد الله حسين (ع) مي توانيم به تعميق ارزش هاي حسيني جامعه شيعي بپردازيم.

عكس استاد پناهيان در پياده روي اربعين

وي در باره تاثيرات اين حركت عظيم مي‌گويد: هيچ كجا مثل زيارت اربعين هويت شيعه بودن و حسيني بودن به انسان به دست نمي دهد. همانطور كه شما تا حج نرويد هويت مسلماني خودتان را دقيق نمي توانيد تجربه و لمس كنيد. در اين ميعاد گاه بزرگ وقتي انسان قرار مي گيرد در يك هويت شيعي و حسيني براي انسان سهل مي شود.

در ادامه متن كامل اين مصاحبه را كه هيات رزمندگان اسلام آنرا تدارك ديده است مي‌خوانيد:

 حاج آقا پناهيان را همه به دعاي ندبه و روزهاي جمعه و انتظار مي شناسند. چي شد كه حاج آقا پناهيان اربعيني شدند؟

 اولا براي زيارت اربعين روايت روشني از امام حسن عسگري (ع) داريم كه به عنوان علائم شيعيان اعلام كردند زيارت اربعين را شايد عنايت خاصي در اين علامت گذاري بوده كه ميعاد گاه ساليانه عزاداران ابا عبد الله الحسين(ع) و عموم شيعيان باشد و اين ميعادگاه به طور طبيعي شكل گرفته است ، بنده چند سالي توفيق حضور در اين مناسبت عظيم پيدا كردم و احساس كردم حيف هست اين همه عشاق به ابا عبد الله(ع) در چنين مناسبتي فيض زيارت اربعين از دست بدهم بخصوص براي پياده روي به سوي اين زيارت اجر هاي با عظمتي كه در روايت برايش ذكر شده است و واقعاً بنده وقتي اون حال و هواي معنوي اين پياده روي را مشاهده كردم، ديدم از نظر معنوي با پياده روي دوران دفاع مقدس در جهاد في سبيل الله قابل مقايسه است.

اين تجربه را وقتي هر كسي از زيارت اربعين پيدا ميكنه مخصوصا پياده روي آن زيارت به ديگران منتقل بشود، طبيعتا دلهاي مشتاق به سوي چنين زيارتي مي شتابند. نور معنويت را حتي از تعريف كردن و انتقال تجربيات زيارت اربعين دريافت مي كنند. ما هم وقتي به هركدام از جوانان اين تجربه منتقل مي كنيم مي بينيم كه آنها هم مشتاق شدند كه و اگراهل زيارت هستند اربعين را حتما درك كنند و حتي بعضي ها اگر زياد هم اهل زيارت نبودند، اما جز زائرين ثابت كربلاي معلي شدند.

  ما در ماه محرم دهه محرم و روزهايي چون تاسوعا و عاشورا و شام غريبان رو داريم. سئوالم را اينطور مي خوام بپرسم.چه نيازي به اين هست كه اربعين رو اينقدر پررنگ كنيم؟ چه چيزي در اربعين هست كه در ديگر روزهاي عزاداري نيست؟

 وجود يك روز به عنوان روزي كه عزاداران حضرت ابا عبد الله حسين (ع) در كربلا تجمع كنند به عنوان يك ميعادگاه بزرگ از نظر آثار اجتماعي و بين الملي قابل مقايسه با زيارت هايي كه در طول سال انجام مي گيرد نيست و نخواهد بود. وقتي ائمه الهدي (ع) به اربعين سفارش كردند لابد مي دانستند زماني خواهد رسيد كه ميليون ها نفر از مستاقان علاقه مند هستند كه زيارت اربعين را درك كنند اين سفارش ها توسط آخرين امامي كه در بين شيعيان حضور داشتند مثل امام حسن عسگري (ع) انجام گرفته و آدم احساس مي كند يك معناي ويژه اي در اين سفارش بوده كه گويي اهل بيت عصمت و طهارت خودشان علاقه مند و مصّر بودند براي اينكه اربعين را ميعادگاه قرار بدهند براي كربلا ابا عبد الله الحسين(ع).

اين ميعادگاه به واسطه سفارش اهل بيت به طور طبيعي شكل گرفته و اساسا كساني كه عزادار ابا عبد الله الحسين(ع) هستند دوست دارند هرموقع كه مشرف به كربلا شدند كربلا را در اوج شور و احساس ببينند و ادم كه زماني رفت كربلا، اگر كربلا خلوت باشد و اون شور احساس حسيني در آن فراوان نباشد، گاهي احساس غريبي مي كند. ولي وقتي كه شور حسيني در اربعين در كربلا احيا مي شود و براي خودش عاشوراي ديگر رقم مي خورد ، در متن آن شور زيارت اباعبدالله الحسين(ع) يك حال و هواي ديگه اي دارد.

ائمه هدي(ع) به كرات در روايات پياده روي را توصيه كردند از مسير هاي چه بسا دور براي هر قدمش اجر و مغفرت ويژه اي در نظر گرفته اند. در روايات آماده است كسي كه به حرم ابا عبد الله الحسين (ع) برود به هنگام بازگشت ملائكه الهي با او مصاحفه مي كنند و به او مي گويند آنچه در گذشته زندگي تو بوده بخشيده شد ، و روز تازه اي در زندگي ات آغاز شده است ؛ تاكيد بر پياده روي به صورت يك يا دو مورد يا با تاكيد اندك نبوده است.  معلوم مي شود ائمه هدي(ع) تدبيري داشته‌اند براي زماني كه نفوس شيعيان زياد مي شوند قدرت و امكانات پيدا مي‌كنند بيابان هاي اطراف كربلا معلي مملو از خانه هايي مي شود كه زائران ابا عبد الله الحسين (ع) هستند چون ائمه الهدي به چشم انداز ها نگاه مي كردند بعد توصيه مي‌فرمودند. اين گونه نبود كه توصيه اي داشته باشند بعد در نظر نگيريد آن جمعيت هاي فراوان را و اجري هم براي كساني كه پياده مي روند به حساب بياورند.

البته اجر پياده‌روي براي يك مكان زيارتي مثل مدينه منوره يا مكه مكرمه براي حج عمره قبلا ذكر شده و در روايات به صورت نمونه آمده است. همان زماني كه ائمه هدي پياده‌روي را توصيه مي‌كردند، چنانچه با مركب مي رفتند از جهت سرعت حركت، فرق زيادي با پياده روي نمي‌كرد، اما سيره اولياالله اين بود كه مركب را كنار مي گذاشتند و با پاي پياده مي رفتند. معلوم مي شود اين پياده روي خيلي از نظر معنوي موضوعيت داره. آثار بسيار عميقي در وجود انسان مي‌گذارد هر كسي رفته اين تجربه را احساس كرده است.

  حاج آقا بركسي پوشيده نيست كه انقلاب اسلامي ما از حادثه عاشورا نشآت گرفته است و بحث اربعين در اربعين شهداي انقلاب نقش مهمي در پيروزي انقلاب داشت.به نظر شما فلسفه بزرگداشت اربعين چه نقشي مي تواند در تداوم و حفظ نظام داشته باشد؟

 ما در اربعين حسيني(ع) شعار حسيني(ع) خودمان را جهاني مي‌كنيم. ما در اين بزرگ ترين تجمع شيعيان حول حماسه ابا عبد الله حسين (ع) مي توانيم به تعميق ارزش هاي حسيني جامعه شيعي بپردازيم. وقتي كه ارزش هاي حماسي ابا عبدالله الحسين (ع) در جامعۀ شيعي تعميق پيدا كند و بيش از پيش تثبيت بشود آثار گرانبهاي آن در ابعاد مختلف كاملا مشهود خواهد بود. يكي از آثار آن استكبار ستيزي است. يكي از آثار آن ظلم ستيزي است.  يكي از آن آثار اهتمام بيش از پيش ديدن داري است.

  حاج آقا پناهيان به چه گوهري در اربعين رسيده است كه دوست داشته باشد آنرا باديگر افرادي كه تشنه كسب معارف بلند اهل بيت هستند به اشتراك بگذارد؟

 وقتي انسان در مسير اربعين، خودش را قطره‌اي از يك اقيانوس مي بيند تجربه اي از فناء في الله و فداي اهل بيت شدن را در جان انسان به نمايش مي‌گذارد. البته هركسي به اندازه خودش از چنين تجربه ي معنوي بهره مي برد.  وقتي انسان در مسير كربلا ابا عبد الله الحسين (ع) پاهايش خسته مي شود و خستگي را عميقا با جسم خودش احساس مي كند ارتباط روحي اش هم با ابا عبد الحسين(ع) بيشتر مي شود. اصلا تا شما خرج نكني به حد كمال نخواهد رسيد.

  يكي از نشانه هاي ايمان براي مومن در زيارت اربعين حضرت ابا عبد الله الحسين(ع) دانستند چه توفيقاتي كه اين همه سفارش شده از زيارت ابا عبد الله؟

 به نظرم خواسته اند ميعاد گاه درست كنند، ما در روايات داريم اگر كسي اهل بهشت هم باشد ولي زيارت امام حسين (ع) نرود در طبقه پايين بهشت قرار مي‌گيرد و او را در مراتب بالاي بهشت راه نخواهند داد. اگر اهل بهشت باشد،  شيعه نمي تواند بدون زيارت كربلاي ابا عبد الله الحسين(ع) به بهشت راه پيدا كند چون مستقلا تاكيدات فراواني داريم بر زيارت ابا عبد الله الحسين(ع)، و مستقلاً تاكيدات فراواني بر پياده روي و مستقلا يك تاكيد ويژه داريم براي زيارت اربعين. اگر اين ها را با هم شيعه ي با هوش جمع كند تبديل مي شود به يك ميعادگاه بين اللملي.

 شما وسط اين اربعين يك سرمايه بزرگ اجتماعي براي جهان تشيع مي توانيد در شكستن حيطه استكبار ببينيد در احساس هويت و عزت مندي پيدا كردن شيعيان و همه آنها ببينيد؛ اساسا شما ببينيد اين ميعادگاه كه با اشاره اهل بيت عصمت و طهارت شكل گرفته در چهره شيعيان اثري از غم و اندوه غربت و تنهايي نيست، هم احساس عزت مي كنند هم احساس فرهمندي مي كنند. مي توانند مفتخر بشوند به ابا عبد الله الحسين(ع). يك بخشي است براي درك هويت شيعي و ديني ، اگر كسي اين هويت را لمس بكند واقعاً شيعه‌تر خواهد شد.

شيعه بودن از يك گفت و گوي معرفتي صرف يا نظريه صرف خارج نمي شود بلكه از محدوده چند عمل عبادي و يا اخلاقي خارج مي شود. واقعا جان او را تبديل مي كند به جان يك مومني كه تاسي بكند به اهل بيت عصمت و طهارت ، و هيچ كجا مثل زيارت اربعين هويت شيعه بودن و حسيني بودن به انسان به دست نمي دهد. همانطور كه شما تا حج نرويد هويت مسلماني خودتان را دقيق نمي توانيد تجربه و لمس كنيد. در اين ميعاد گاه بزرگ وقتي انسان قرار مي گيرد در يك هويت شيعي و حسيني براي انسان سهل مي شود.

شما اگر خودتان در اربعين در مسير اربعين آنجا واقعا درك مي كنيد كي هستيم، ما عزاداران ابا عبد الله الحسين (ع) ما علاقه مندان به اهل بيت، ما شيعيان امير المومنين هويتي داريم! اين عميقا در جان انسان مي شيند و مهم ترين عامل تثبيت و توسعه معنويت شيعيان خواهد بود.

 

  

برو بالا